Тўй тугаб, ме?монлар тар?алиб кетганда сўнг, одатда куёвнинг ўзлари учун тайёрланган хоналарида кутиб ўтирган келин ?узурига дастлаб киришига ало?ида эътибор берилиши турган гап. Албатта, бир умрлик савдо бўлмиш нико?ли ?аётни амалий бошлаш ?одисаси ало?ида ?ис- ?аяжон, орзу истаклар билан тўлиб тошган бўлиши бор. Бундай пайтда ?илинадиган ?ар бир иш, босиладиган ?ар бир ?адам ва айтиладиган ?ар бир сўз умр бўйи эсда ?оладиган бўлиши ?ам табиий. Шунинг учун бўлса керак, одамларда бу ?одисага ало?ида а?амият бериш одати бор. Ушбу муносабат ила келажак ?аётнинг бахтли бўлишига оид деб ўйланган ирим сиримлар ?ам кўпайган. Айни?са, аёллар ичидаги гап- сўзлар жуда ?ам кўпайиб кетган. Бу борада келин куёвга бериладиган масла?атлар ?ам кўпайиб кетади. Баъзи ерларда авваллари келиннинг риз?и ўзи билан кирсин деб, янги хонасига кираётган келиннинг бошига нон бо?лаб ?ўйишар эди. Ўша ишни ?илганларда келин билан куёв ўз хоналарида дастлаб кўришгандан ким иккинчисининг оё?ини олдин босиб олса, оилада ўшанинг гапи ўтадиган бўлади, дейишарди. Яна келин куёвга ойнани кўрсатиб, ?андайдир саволлар беришар ва ўша саволларга мос жавоб беришни талаб ?ам ?илишар эди. ?атто баъзи китобларда куёв уйнинг бурчагига оё?ини ювиши яна нималардир ?а?ида ёзилган ?ам экан одамлар ўша ёзилган нарсаларга амал ?илиш ёки ?илмаслик борасида саволлар ?ам беришганди. Э?тимол, бундан бош?а гап- сўзлар, бидъат хурофотлар ?ам бордир. Э?тимол, кўплари йў?олиб ?ам кетгандир. Лекин шаръий тушунчаларда бу ?а?да ?андай кўрсатмалар борлиги билан ?ар бир мусулмон шахс ?изи?иши турган гап. Уламолар куёв келин олдига биринчи бор киришида нималар ?илиниши ?а?ида унча кўп гапларни айтмаганлар ва ривоятларни келтирмаганлар. Бу тў?рисида ушбу сатрларни ёзишдан олдин ?озирги воситалар ор?али ?ам ?идириб кўриб жуда кўп нарса йў?лигига ишонч ?осил бўлди. Яъни, маълумот кўплигидан ?ай бирини олиш ?ийинлашадиган даражада эмаслиги аён бўлди. Ўзимиз аввал ёзган баъзи нарсаларга кейин топган маълумотларни ?ўшиб та?дим этишга ижозат бергайсиз. Дастлабки маълумот Расулулло? соллалло?у алай?и васалламнинг куёвлари ?азрати Али ро?иялло?у ан?унинг ?излари Фотимаи За?ро розиялло?у ан?онинг олдиларига тўйдан кейин биринчи киришларидан олдин ?илганишлари ва дуолари ?а?идадир. “Тўй кечаси бўлганида Расулулло? соллалло?у алай?и васаллам куёв бўлмиш Али ибн Абу Толибга: «Эй Али, келинга бир тўй ?ам ?илмо? керак», дедилар. Шунда Саъд ибн Муоз розиялло?у ан?у: «Менда бир ?ўч?ор бор!» деди. Ансорийлардан бир гуру?и бир неча со? жўхори жамлаб келишди. Ана ўша нарсалардан тўй зиёфати уюштирилди. Зиёфатдан кейин Расулулло? соллалло?у алай?и васаллам Али ибн Абу Толибга: «Менга учрамагунча бир нарса ?илмай тур», дедилар. Кейин Расулулло? соллалло?у алай?и васаллам Фотима розиялло?у ан?о турган жойга бордилар-да у кишига: «Менга сув келтир», дедилар. Келинликка тайёрланиб олган Фотима розиялло?у ан?о бир идишда сув
келтирдилар. Пай?амбар соллалло?у алай?и васаллам у сувдан Фотима розиялло?у ан?онинг кўксиларига ва бошларига сепдилар-да: «Алло?им, мен Сендан бунга ва бунинг зурриётларига шайтони рожиймнинг ёмонлигидан пано? тилайман», дедилар. Сўнгра у зот яна сув келтиришни талаб ?илдилар. Бу сафар Али ибн Абу Толиб бориб, ?алиги идишда сув келтирдилар. Расулулло? соллалло?у алай?и васаллам у кишига ?ам худди Фотима розиялло?у ан?ога ?илган ишларни ва дуоларни ?илдилар ва: «Алло?им, икковларига барака бергин, икковларининг устларидан барака нозил ?илгин ва икковларининг зурриётларини баракали ?илгин», дедилар. Сўнгра Набий соллалло?у алай?и васаллам икки муаввизатайнни тиловат ?илдилар ва: «Ўз а?линг олдига Алло?нинг исми ва баракаси ила киравер», дедилар”. Ушбу и?тибосдан куёвнинг келин олдига биринчи бор киришидан олдин ?авмнинг катталари ?иладиган ишлар ва дуолар ?а?ида маълумот олишимиз мумкин. - Куёв келиннинг олдига биринчи бор киришда хурсандлик, очи? че?ра ва мулойимлик билан кириши кераклиги китобларимизда тавсия ?илинган. Чунки, келин ?ис-?аяжонда, хавфда, хижолат ва ўзгача ?олатда туради. Бисмилла?и айтиб, ўнг оё? билан салом бериб киради. Сўнгра келиннинг пешонасига ?ўлини ?ўйиб туриб ?уйидаги ривоятда келган дуони ў?ийди. Амр ибн Шуъайбдан, у отасидан, у бобосидан ривоят ?илиади: “Набий соллалло?у алай?и васаллам дедилар: “?ачон бирингиз бирор аёлга уйланса ёки ходим сотиб олса, «Алло?умма! Иннии ас?алука хойра?аа ва хойра маа жабалта?аа алай?и. Ва а?узу бика мин шарри?аа ва мин шарри маа жабалта?аа алай?и», десин”. Абу Довуд ва Насаий ривоят ?илган. Дуонинг маъноси: «Алло?им! Сендан унинг яхшилигини ва Сен унга берган жибиллият- ахло?нинг яхшисини сўрайман. ?амда сендан унинг шарридан ва Сен унга берган жибиллият- ахло?нинг ёмонидан пано? сўрайман». Келин-куёвга бош?алар дуо ?илишлари билан бирга, уларнинг ўзлари ўзларига ва бир-бирларига дуо ?илишлари ?ам жуда яхшидир. Албатта, ўшандо? бахтли соатларда Алло? таолодан ўзига ва умр йўлдошига бахт-саодат тилаб, дуо ?илмо? му?имдир. Сўнгра икковлари биргаликда, куёв имом бўлиб, келин ор?ада и?тидо ?илиб икки ракъат намоз ў?исалар жуда ?ам яхши бўлади. ?ар ким ўзи ў?иса ?ам бўлаверади. Салмон розиялло?у ан?удан ривоят ?илинади: “Расулулло? соллалло?у алай?и васаллам дедилар: “?ачон бирингиз бирор аёлга уйланса, ?ўшилиш кечасида икки ракъат намоз ў?исин, у (келин)га ?ам ортида намоз икки ракъат намоз ў?ишни айтсин. Албатта, Алло? уйда яхшиликни (пайдо) ?илувчидир”. Баззор ривоят ?илган. Албатта, бу каби намозлар хайрга, баракага, яхшиликка сабаб бўлиши турган гап. Мусулмон инсон учун намоз унинг ?аётидаги энг азиз нарсадир. Ю?орида келтирилган нарсалар куёв ва келинлар учун уларнинг биринчи кечаларида истаса ?иладиган ишлар ва дуолардан иборатдир. Яхши умид ила ?илса, гўзал иш бўлади. Аммо ?илмаса, шаръий жи?атдан ?еч?иси йў?. Буларни ?илмаганлар, бу ишларни ?илмаган эдик, энди нима
бўлади, каби хаёлларга бормасликлари лозим.